Znajdź swoją ścieżkę, czyli co to właściwie jest ten e-biznes?

Zaczynasz studia na specjalności Biznes Elektroniczny i nie do końca wiesz, czego możesz się po nich spodziewać? A może zwyczajnie interesuje Cię ten temat i chciałbyś w końcu dowiedzieć się, o co w tym tak naprawdę chodzi? Tekst, który w tej chwili czytasz powstał właśnie dla Ciebie – od studenta dla studenta.

Zaczynając swoją e-biznesową przygodę każdy z nas miał nieco inną wizję tego, z czym się w trakcie jej trwania spotka. Mniej lub bardziej świadomie podjęliśmy decyzję o tym, w czym  chcemy zostać ekspertami. Pamiętam jedne z pierwszych zajęć specjalnościowych, kiedy wykładowca zapytał nas, jak wyobrażamy sobie swoją karierę po ukończeniu studiów. Większość z nas miała zbieżną wizję przyszłości: założenie sklepu internetowego. Nie mieliśmy wówczas pojęcia, że e-biznes daje znacznie więcej możliwości...

Jestem przekonana, że dziś nasze odpowiedzi na to samo pytanie brzmiałyby zupełnie inaczej. Sądzę nawet, że nie znalazłyby się wśród nich dwie identyczne. Każdy z nas jest inny i dzięki pozyskanej wiedzy znalazł swoją ścieżkę, swój unikatowy obszar. W jaki sposób można go odnaleźć? Czym tak naprawdę jest e-biznes?

Wikipedia mówi, że jest to „model prowadzenia biznesu opierający się na szeroko rozumianych rozwiązaniach teleinformatycznych, w szczególności aplikacjach internetowych.” Sucha definicja zupełnie nie oddaje jednak tego, jakie możliwości się pod nim kryją i co we współczesnym e-biznesie jest najciekawsze. Dlatego właśnie powstał ten tekst. 

 

Najważniejsze to zacząć od dobrej strony

… internetowej. Jeśli e-biznes w dużej mierze skupia się na działaniach w sieci, to śmiało można powiedzieć, że nie może funkcjonować bez stron www. Stanowią one ten bardziej „informatyczny” element naszego obszaru. Nie oznacza to jednak, że konieczna jest znajomość języków programowania, choć kodowanie jest niewątpliwie cenioną na rynku pracy umiejętnością.

W praktyce e-biznesowej i na zajęciach („Sklepy i witryny internetowe”) do budowy stron bardzo często używa się WordPressa. Jest to oprogramowanie, dzięki któremu bez zaawansowanej wiedzy technicznej (a często także i bez większych nakładów finansowych) będziesz w stanie zaprojektować witrynę dopasowaną do swoich potrzeb. Za pomocą dostępnych wtyczek pustą stronę przekształcisz np.  w bloga, sklep internetowy czy landing page – wszystko zależy od Ciebie i tego, co jest Ci potrzebne.

Skoro już jesteśmy przy projektowaniu stron, pomówmy o User Expierience. Czy zdarzyło Ci się odwiedzić sklep lub serwis w sieci, w którym odnalezienie tego, czego szukasz wymagało dwukrotnego przescrollowania całej strony? Tym często skutkuje przypadkowy wygląd witryn i rozkład występujących na nich elementów. Ich twórcy niejednokrotnie nie są świadomi podstawowych zasad UX i skupiają się jedynie na zawarciu wszystkich wymaganych funkcji, podczas gdy sukces sklepu internetowego czy jakichkolwiek innych serwisów uwarunkowany jest w dużej mierze całokształtem doświadczeń towarzyszących ich użytkownikom. Tym właśnie zajmują się specjaliści od User Experience – dbają o to, by doznania osób odwiedzających strony sprawiały, że będą chciały do nich powracać.

Tylko skąd wiedzieć, czy wracają? Sprawdzisz to dzięki narzędziom służącym do analityki stron internetowych. Pozwalają one mierzyć ruch w witrynie, liczbę wyświetleń strony, otwieranych podstron i unikalnych odwiedzających, średni czas spędzony na stronie, sprawdzać źródło ruchu oraz wiele innych wskaźników. Istnieją także programy, które pozwalają nagrywać zachowanie użytkowników na stronie, dzięki czemu będziesz mógł dowiedzieć się, co stanowi potencjalną przeszkodę np. w dokonaniu zakupu. Bez podstawowej analityki nie określisz nawet, czy na Twoją stronę ktokolwiek wchodzi. A do tego też trzeba odpowiednio zachęcić.

Średnio ponad połowa ruchu w witrynach internetowych w Polsce pochodzi z wyszukiwarki Google. Bardzo istotną rolę odgrywa w związku z tym SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli działania związane z optymalizacją i pozycjonowaniem stron w wynikach wyszukiwania. Obejmują one zarówno wewnętrzne czynności, polegające głównie na dbaniu o czystość kodu i tworzenie zawartości „lubianej” przez wyszukiwarki, jak i pozyskiwaniu zewnętrznych linków prowadzących do naszej witryny (tzw. Link Building). SEO jest obszarem bardzo złożonym, przez co zakres omawiany na zajęciach jest zwykle ograniczony, jednak w #KNEBie nie brakuje SEO-entuzjastów, z którymi będziesz mógł rozwijać swoje zainteresowanie tym tematem.

Zostań ninją bez rzucania studiów, czyli marketing w Internecie

Rozwój e-biznesu to najlepszy dowód na to, że niemal wszystkie dotychczasowe przedsięwzięcia gospodarcze znajdują swoje odzwierciedlenie w sieci. Dokładnie to samo dzieje się z ich promocją. W marketingu obowiązuje jedna prosta zasada: bądź tam, gdzie są Twoi klienci. A w Internecie jest dziś niemal każdy, stąd tak duży nacisk na promowanie się w sieci. Temat ten omawiany jest przede wszystkim na zajęciach „Komunikacja marketingowa w Internecie”, jednak jest to bardzo szeroka dziedzina, którą w #KNEBie nieustannie wspólnie zgłębiamy.

Z marketingiem w Internecie najbardziej kojarzą się media społecznościowe. Nie ma w tym nic dziwnego - liczba użytkowników Facebooka, największej z platform SM, przekracza 2 miliardy[1], jego siły nie da się zatem przecenić. Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Snapchat... Serwisów społecznościowych jest wiele, a każdy z nich charakteryzuje się swoistym rodzajem treści i zachowań użytkowników. Jeśli chcemy z ich wykorzystaniem promować swój produkt lub usługę, musimy wiedzieć, jak dotrzeć do ich użytkowników w odpowiedni sposób.

Jeżeli interesują Cię działania w SM, możesz zająć się prowadzeniem profili marek i znanych osób, stać się specem od relacji, komunikacji i (tak głośnych i popularnych ostatnio) kryzysów. Tworzenie i planowanie treści w mediach społecznościowych wymaga jednak dobrze przemyślanej strategii oraz podstawowych umiejętności copywriterskich i graficznych.

Nieodłącznym elementem Social Media Marketingu są treści płatne, czyli posty promowane i reklamy. Aby były skuteczne, muszą być nie tylko atrakcyjne, lecz także spełnić szereg wymogów, takich jak właściwie dobrana grupa docelowa czy odpowiednie wymiary grafiki i długości tekstu. Niezbędne jest także śledzenie i analizowanie wyników. W temacie reklam na Facebooku #KNEB przeprowadził już niejeden warsztat, więc jeśli interesuje Cię ten temat, koniecznie śledź nasze eventy!

Marketing internetowy to nie tylko fejsbuki i inne media społecznościowe. Warto docierać do potencjalnych klientów przy pomocy wielu kanałów jednocześnie. Jednym z bardziej skutecznych sposobów jest E-mail Marketing, czyli bezpośrednia promocja przy użyciu np. newsletterów. Jego podstawową zaletą jest możliwość zautomatyzowania dużej części działań oraz łatwość budowania treści i mierzenia wyników kampanii dzięki wykorzystaniu specjalnie przeznaczonych do tego narzędzi, takich jak GetResponse czy MailChimp. Marketing w Internecie pozwala na automatyzację także wielu innych działań, od publikacji treści po komunikację z klientami.

Znajdź swój teren

Możliwości i ścieżek rozwoju w biznesie elektronicznym nie brakuje. Możesz oczywiście zostać klasycznym „ekomersem” i założyć sklep internetowy. Zakładając, że będziesz wykonywać wszystko na własną rękę, od budowy sklepu po prowadzenie sprzedaży i marketing, niemal wszystkie wyżej wymienione umiejętności będą do tego niezbędne. Możesz także wyspecjalizować się w konkretnej dziedzinie lub wybrać sobie kilka takich, które będą się uzupełniać, np. tworzenie stron i SEO. Wszystko zależy od Ciebie.

Przede wszystkim biznes elektroniczny jest po prostu ciekawy i dzięki temu, że obejmuje tak szeroki zakres tematyczny, każdy jest w stanie odnaleźć coś, w czym będzie mógł się sprawdzić. Bez względu na to, który z nich wybierzesz, w #KNEBie będziesz mieć niejedną okazję do pogłębiania wiedzy, a jeśli wciąż jesteś niezdecydowany, tym bardziej zapraszamy Cię do nas – daj się zarazić e-biznesową pasją!

Na sam koniec podrzucamy kilka przydatnych linków, które pomogą Ci znaleźć jeszcze więcej informacji o Biznesie Elektronicznym – wszystkie osobiście sprawdzone i polecane przez członków #KNEBu!

https://nowymarketing.pl/

https://o-m.pl/ (Online Marketing Magazyn)

https://www.facebook.com/NibyPrasowka/ (codzienna dawka e-biznesowych newsów)

https://learndigital.withgoogle.com/internetowerewolucje (darmowy kurs od Google, kończony certyfikatem)

https://paweltkaczyk.com/

https://freshmail.pl/blog/

https://www.payu.pl/blog

https://www.simoahava.com/

https://later.com/blog/

https://blog.hootsuite.com/

https://legalgeek.pl/blog/ (prawne aspekty działalności gospodarczej w sieci)

https://dokrates.pl/blog/

http://paq-studio.com/blog/ (blog o tematyce SEO)

https://redseocopy.pl/blog/ (blog o SEO copywritingu)

[1] Źródło: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ (dostęp z dnia 6.02.2018 r.)

Dodaj komentarz

Close Menu
%d bloggers like this: